Chrapanie – jak sobie z tym poradzić?

Chrapanie jest uciążliwym problemem, który może być bardzo poważny w skutkach. Jeśli zdarza się sporadycznie, poradzimy sobie z nim domowymi sposobami, ale w niektórych przypadkach konieczna będzie konsultacja lekarska. Podstawą leczenia chrapania jest poznanie jego przyczyny, a tych może być wiele. Dowiedz się, czemu chrapiemy i jak sobie z tym poradzić. 

Dlaczego chrapię?


Chrapanie, czyli przejaw zaburzenia oddychania, pojawia się w formie uciążliwego dźwięku wydawanego podczas snu. Gdy śpimy, nasze mięśnie są naturalnie rozluźnione. Jednak ich nadmierne rozluźnienie przyczynia się do opadania podniebienia miękkiego i języczka, przez co zwężają się górne drogi oddechowe. 

Chrapanie nie jest pożądaną reakcją organizmu i jest niekorzystne w skutkach. Przede wszystkim, po nocy chrapania człowiek czuje się niewyspany, zmęczony, jest niedotleniony i może doświadczyć bólu głowy i problemów z koncentracją. Takie chrapanie może również prowadzić do OBS, czyli obturacyjnego bezdechu sennego. Objawia się on podczas snu jako przerwy w oddychaniu i może powracać epizodycznie podczas jednej nocy. OBS nieleczone może spowodować poważne choroby zagrażające zdrowiu i życiu człowieka.

Mówiąc o chrapaniu, warto także wspomnieć o komforcie partnera osoby chrapiącej. Ciągłe szturchanie chrapiącego i sam dźwięk może powodować dyskomfort i prowadzić do problemów ze snem. Ale przyjrzyjmy się bliżej przyczynom chrapania.

Przyczyny chrapania

Chrapanie może objawiać się z wielu powodów, czasami są to przejściowe czynniki, ale zdarza się, że źródłem nocnego chrapania są poważniejsze zaburzenia lub choroby. Wśród najpowszechniejszych przyczyn chrapania wyróżnia się:

  • siedzący tryb życia,
  • nadwagę lub otyłość,
  • palenie papierosów,
  • wiek,
  • zażywanie leków nasennych,
  • spożycie alkoholu przed snem,
  • zaburzoną drożność nosa,
  • nieprawidłową budowę nosa, gardła, np. krzywą przegrodę nosową, przerost migdałków podniebiennych, przerost języczka,
  • przewlekłe zapalenie zatok.

Jak widzimy, przyczyn chrapania jest dużo. Część z nich wiąże się z budową układu oddechowego, co często ciężko jest zmienić, jednak nad niektórymi z wymienionych przyczyn mamy władzę. Przebywanie zbyt długiego czasu w pozycji siedzącej, palenie papierosów, spożywanie alkoholu lub leków nasennych może rozluźniać napięcie mięśniowe i prowadzić do chrapania. Oczywiście nie możemy zapanować nad wszystkim przyczynami np.wiekiem – a wtedy bardzo często pojawia się chrapanie. Ale dlaczego? U osób starszych zmniejsza się elastyczność ścian gardła, dodatkowo pojawiają się choroby zmniejszające napięcie mięśni, a w połączeniu z otyłością, która stanowi w Polsce problem, zaburzony zostaje przepływ powietrza przez gardło, skutkując chrapaniem.

Chrapanie - dlaczego chrapiemy?

Jak wyleczyć chrapanie?

Każda skuteczna metoda leczenia wymaga pierwotnego poznania przyczyny problemu. Jeśli chrapanie związane jest z nieprawidłową budową dróg oddechowych, konieczna będzie chirurgiczna korekta. Skrzywiona przegroda nosowa, przerost języczka, czy migdałków podniebiennych wymaga odpowiedniego zabiegu, który rozwiąże problem chrapania. 

W aptekach znajdziemy preparaty, które reklamują się jako skuteczne lekarstwo na chrapanie. Są to głównie spraye, które nawilżają błonę śluzową, poprawiają napięcie tkanek gardła i ułatwiają przepływ powietrza. Dostępne są również maści do nosa i doustne listki, których zadaniem jest poprawienie oddychania przez nos i usztywnienie zapadających się tkanek powodujących chrapanie.

Domowe sposoby na chrapanie

W niektórych przypadkach z chrapaniem poradzimy sobie domowymi sposobami. Taki rodzaj chrapania musi być oczywiście sporadyczny i nie wynikać z poważnych przyczyn np. nieprawidłowej budowy nosa lub gardła, ale np. z powodu infekcji. Ale czy istnieje złoty środek na chrapanie? Domowe sposoby na chrapanie obejmują wprowadzenie modyfikacji w naszych warunkach spania. Przede wszystkim, powinniśmy zadbać o wilgotność i temperaturę powietrza w sypialni. Powietrze nie powinno być zbyt suche, dlatego przed spaniem warto wywietrzyć pokój. Optymalną temperaturą do spania jest około 18-21°C. Na jakość naszego snu wpływa również dobór poduszki i pozycji spania. Te dwa elementy mogą przeważyć nad komfortem snu. Aby uniknąć chrapania, warto spać na boku i wypróbować poduszki anatomiczne, które dostosowują się do pozycji śpiącego. 

Jeśli wiemy, że przyczyną naszego chrapania są używki, otyłość, czy nieregularny tryb życia, najlepszym lekiem będzie pozbycie się tych czynników. Alkohol, papierosy i środki nasenne znacznie wpływają na nasze życia i często wchodzą  w każdą jego sferę – nawet sen. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie eliminacja tych środków. Gdy chrapanie bierze się z otyłości lub nadwagi, powinno się zredukować tkankę tłuszczową. Natomiast, jeśli prowadzimy nieregularny tryb życia, warto więcej się wysypiać i dążyć do regulacji każdej doby.