Wezwanie karetki – zasady, które mogą uratować życie

Ludziom często wydaje się, że nie niektóre sytuacje nigdy im się nie przydarzą. Jednak zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie okaże się, że nasza wiedza i pomoc jest niezbędna. Może się tak zdarzyć właśnie w sytuacji wezwania karetki. Gdy zauważymy wypadek na drodze lub osobę, która nagle upada i nie wstaje, musimy wiedzieć co zrobić i w jaki sposób pomóc – bo nasze działania mogą uratować komuś życie. Dowiedz się, jak wezwać karetkę i jak pomóc każdemu człowiekowi w nagłym wypadku.

Kiedy wezwać pogotowie?

Jeśli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, musisz wiedzieć jak wezwać karetkę. Służą do tego dwa numery ratunkowe: 112 i 999.

112 to numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Jest to numer jednolity, dlatego po połączeniu i rozmowie z operatorem, zdecyduje on, które ze służb powiadomić o zdarzeniu: pogotowie, policję, straż pożarną, straż miejską oraz inne służby.

999 to numer alarmowy pogotowia ratunkowego, który łączy z dyspozytorem medycznym. 

Karetkę pogotowia wzywamy wyłącznie w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia oraz nagłej sytuacji, która mogła doprowadzić do poważnego uszkodzenia ciała lub organizmu człowieka, lub do utraty życia. 

Zespół ratownictwa medycznego jest jednostką, która udziela pomocy medycznej poza szpitalem, ale mogą one również osobę wymagającą pomocy do szpitalnego oddziału ratunkowego, czy szpitala lub lekarza wskazanego przez dyspozytora medycznego. Wyróżnia się trzy główne rodzaje zespołów ratownictwa medycznego: specjalistyczny, podstawowy i lotniczy i każdy z nich wzywany jest w określonych sytuacjach. Do jakich zdarzeń wezwiemy zespół ratownictwa medycznego:

  • zaburzenie świadomości,
  • utrata przytomności,
  • urazy po wypadkach komunikacyjnych,
  • bardzo wysoka gorączka, drgawki,
  • nasilone wymioty z domieszką krwi,
  • silna duszność,
  • ostre reakcje uczuleniowe, alergiczne,
  • zatrucia np. lekami, gazami,
  • rozległe oparzenia,
  • podtopienie,
  • upadek z wysokości
  • krwotok z przewodu pokarmowego,
  • ostry ból brzucha,
  • ostry ból w klatce piersiowej,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • zatrzymanie akcji serca.

Są to przykładowe i tylko niektóre z sytuacji, w których należy wezwać pomoc. Dyspozytor medyczny po ocenie całego zdarzenia zdecyduje, jaki kroki powinno się następnie podjąć.

Rozmowa z dyspozytorem medycznym

Wezwanie karetki w sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu to priorytet. Aby taka rozmowa przebiegła sprawnie, należy zastosować się do kilku podstawowych zasad. Więc, jak wezwać karetkę?

Na początku rozmowy operator zapyta, co i gdzie się stało. Należy podać najdokładniejsze miejsce zdarzenia, najlepiej pełen adres włączając w to nazwę miejscowości, ulicę, numer domu/mieszkania, powiat, gminę, województwo. Jeśli sytuacja zdarzyła się na zewnątrz np. na drodze, musimy podać charakterystyczne punkty, aby pomoc dotarła na dobre miejsce. 

Następnie przekazujemy informacje powodzie wezwania pomocy. Należy wtedy określić, czy doszło do wypadku komunikacyjnego, zachorowania, podajemy objawy, które możemy zaobserwować oraz te, które poszkodowany sam podaje.  W tym miejscu podajemy również ilość i stan osób poszkodowanych oraz ich dane np. imię i nazwisko, wiek. Jeśli nie znamy osób poszkodowanych, wystarczy podać płeć oraz mniej więcej określić wiek – powiedzieć czy jest to osoba dorosła, czy dziecko.

W kolejnym kroku podajemy swoje dane osobowe – imię, nazwisko oraz numer, z którego dzwonimy. 

Podczas rozmowy z dyspozytorem nie można się rozłączyć, dlatego nie odkładaj słuchawki. Należy się także stosować do poleceń, odpowiadać na pytania dyspozytora oraz, co w nagłych sytuacjach może być trudne, zachować spokój. Pamiętaj, że wezwana przez ciebie karetka pogotowia, może komuś uratować życie lub zdrowie.