Stres – złote porady na radzenie sobie ze stresem

Stres może nas zjadać, wykańczać, paraliżować, ale też motywować. Jego przyczyn jest wiele, od egzaminu w szkole, rozmowę o pracę, przez problemy w życiu codziennym, po nagłe zmiany sytuacji np. ślub, ciąża, przeprowadzka. Na każdego człowieka stres może działać inaczej, jednak ten negatywny stres potrafi zmęczyć każdego. Przewlekły stres to nie tylko problemy żołądkowe i bóle głowy, to także potliwość, nerwobóle, lęki, wahania nastrojów, czy nerwica. Ale ze stresem możemy sobie poradzić. Często wymaga to pomocy psychologa i farmakoterapii, a niekiedy wystarczą domowe sposoby. Poznaj złote porady na radzenie sobie ze stresem i nie daj mu przejąć swojego życia. Pozbądź się stresu z naszymi wskazówkami.

Co to jest stres?

Stres jest reakcją naszego organizmu na sytuacje-stresory, które zakłócają naszą równowagę i przewyższają nasze możliwości do skutecznego poradzenia sobie z tymi wydarzeniami. Dla każdego człowieka taki stresor będzie wyglądał inaczej. Powszechnie stresor dzieli się na dwie kategorie: społeczne i fizyczne. Stresory społeczne dotyczą oczywiście ludzi i może być to brak pracy, utrata bliskiej osoby, problemy rodzinne, zmiany np. pracy, szkoły, miejsca zamieszkania, natomiast wśród stresorów społecznych wyróżnia się m.in.: hałas, choroby, przeludnienie. 

Kortyzol, czyli hormon stresu pomaga nam radzić sobie ze stresem, a dokładniej zwiększa stężenie glukozy we krwi, która nas pobudza i dodaje energii w sytuacjach, w których jesteśmy narażeni na stres. Oprócz tego hormon stresu odpowiada za reakcję immunologiczną, łagodzi stany zapalne, reguluje ilość sodu we krwi, uwalnia wapń z kości i ogólnie ma za zadanie utrzymywać równowagę w organizmie.

Stres może zaliczać się do jednego z trzech wariantów. Jako bodziec jest to czynnik, który wywołuje poczucie niepewności i napięcia. Stres jako reakcja może być fizjologiczna lub psychologiczna. Tutaj wyróżnia się dystres, eustres i neustres. Dystres to szkodliwy stres, który wpływa na nas negatywnie. Eustres ma pozytywne działanie dla człowieka i jest mobilizujący. Neustres jest neutralny dla jednej osoby, ale dla kogoś innego może prowadzić do dystresu lub eustresu.

Stres – rodzaje

Wyróżniamy kilka klasyfikacji i rodzajów stresu. Jednym z nich jest wspomniany wcześniej podział na dystres, eustres i neustres. Oprócz tego wymienia się także stres psychologiczny i fizjologiczny. Ten podział dotyczy symptomów, którymi objawia się stres, a także sytuacji, które wywołują stres. Stres psychologiczny prowadzi do reakcji emocjonalnych, a jego przyczyną są często bodźce wewnętrzne. Wystąpić mogą wtedy m.in. pogorszenia i wahania nastroju, drażliwość, problemy z koncentracją i ogólnie rozdrażnienie. Stres fizjologiczny wiąże się z objawami, które są wywołane czynnikami uszkadzającymi ciało i cały organizm. 

Inny ważny podział wyróżnia stres krótkotrwały i przewlekły. Stres krótkotrwały dotyczy codziennych czynności, ale jeśli często się powtarza, również może zaburzać pracę mózgu i mieć negatywny wpływ na nasze życie. Przewlekły stres lub długotrwały wyrządza najwięcej szkód i może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Życie w ciągłym napięciu i niepewności wpływa na naszą psychikę, emocje i ciało. Przewlekły stres może doprowadzić do depresji, lęków, fobii, nerwicy, chorób autoimmunologicznych, a nawet wyniszczenia organizmu. 

Stres pourazowy lub inaczej zespół stresu pourazowego (PTSD) jest zaburzeniem, które może wystąpić po traumatycznych przeżyciach, takich jak poważny wypadek, klęska żywiołowa, akt terrorystyczny, wojna, ataku fizycznym, napaści seksualnej, śmierci bliskiej osoby i innych tego typu wydarzeniach. PTSD jest chorobą często ciężką do zdiagnozowania, ponieważ może pojawić się nawet po kilkunastu latach od danego wydarzenia. 

Czym jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny to jeszcze inny rodzaj stresu, do którego dochodzi, gdy w organizmie człowieka zaburzona jest równowaga między dobrymi dla zdrowia przeciwutleniaczami a szkodliwymi wolnymi rodnikami. Wolne rodniki to atomy tlenowe, które nie mają pary i powstają w procesie oddychania. W naszym organizmie wszystkie atomy tlenu powinny posiadać parzystą liczbę elektronów. 

Stres oksydacyjny nie objawia się grupą konkretnych symptomów, dlatego trzeba być wyczulonym na wiele różnych wskaźników, w tym częste bóle głowy, senność, ogólne osłabienie, bóle mięśni i stawów, częste stany zapalne, występowanie wysypek, czy problemy żołądkowe. 

Jakie są objawy stresu?

Wśród objawów stresu można wyróżnić symptomy fizyczne. Są to dosyć łatwo zauważalne objawy, które można traktować jako ostrzeżenia. Wśród fizycznych objawów stresu wymienia się:

  • problemy żołądkowe,
  • przewrażliwienie,
  • zmęczenie,
  • bóle głowy i migreny,
  • nerwobóle w okolicy klatki piersiowej,
  • zwiększone wydzielanie potu,
  • płytki oddech,
  • zwiększone tętno,
  • problemy z koncentracją,
  • drżenie kolan,
  • suchość w ustach,
  • biegunka,
  • wymioty.

Ilość i nasilenie symptomów stresu zależy od każdego indywidualnie. Niektórzy lepiej znoszą stresujące sytuacje, a ich objawy będą nieco mniej widoczne i dokuczliwe. Inni jednak, żyjąc w przewlekłym stresie, doświadczą wielu symptomów, nawet w bardzo nasilonych wersjach, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Warto zwracać uwagę na te wszystkie symptomy, zarówno u siebie, jak i u swoich bliskich, i poprosić o pomoc lub wyciągnąć do kogoś pomocną rękę.

Stres skutki

Skutków stresu jest wiele. Jeśli jest on długotrwały, to oprócz ciągłych objawów fizycznych, które psują samopoczucie i ogólny stan zdrowia, pojawiają się poważne objawy psychiczne, które często się ze sobą przeplatają i bardzo negatywnie wpływają na zdrowie.

  • lęki,
  • fobie,
  • depresja,
  • nerwica,
  • obojętność,
  • wahania nastrojów,
  • agresja,
  • niechęć do wykonywania pewnych czynności, w tym wypalenie zawodowe,
  • trudności lub niechęć do nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych,
  • brak energii,
  • brak pewności siebie,
  • problemy ze snem,
  • nagłe przybranie lub tracenie na wadze.

Takich skutków i objawów nie można bagatelizować. Nawet jeśli z początku wydawać się mogą nieszkodliwe, to tak naprawdę niszczą one nasz organizm od środka i mogą być przyczyną lub pogłębiać choroby. 

Fazy stresu

Kiedy organizm wyczuwa sytuację stresową, przechodzi do reakcji, taką reakcję można podzielić na trzy fazy:

  • Faza alarmowa – to pierwsza faza, która wiąże się z zaskoczeniem lub szokiem stresującą sytuacją i niepokojem.
  • Faza przystosowania – jest drugą fazą stresu, podczas której organizm adaptuje się do stresującej sytuacji i próbuje nauczyć się, jak sobie z nią poradzić. Jeśli organizm sprosta temu zadaniu, nie dochodzi do kolejnej fazy, a stres kończy się w tym miejscu.
  • Faza wyczerpania – to ostatnia faza, która charakteryzuje się przewlekłym stresem, czyli stałym pobudzeniem organizmu i jego osłabieniem. Może ona doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. 

Jak leczyć stres?

Leczenie stresu jest kwestią bardzo indywidualną. Przeważnie jednak polega na przyjmowaniu leków uspokajających i terapii z psychologiem. Podczas wizyt, psycholog przedstawia techniki radzenia sobie ze stresem i stara się znaleźć jego przyczyny, a także prowadzi całą psychoterapię. 

Czy można wyleczyć stres? Leczenie stresu, w zależności od przyczyny i pacjenta może być szybkim i prostym procesem, jednak w niektórych przypadkach będzie wiązać się z dłuższą terapią. Dobra wiadomość jest taka, że nad stresem można zapanować i wyleczyć. Wszystko zależy od stanu i chęci pacjenta, ale dzięki pracy z psychologiem można osiągnąć pożądane efekty. 

A jakie tabletki na stres stosować? Tabletki na stres i nerwy będą zawierać melisę, magnez, melatoninę, wyciąg z szyszek chmielu, witaminy z grupy B, ashwagandhę, kozłka lekarskiego.

Jak radzić sobie ze stresem?

Pamiętaj, że zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Jest to również prawda w przypadku stresu. Kiedy zauważysz pierwsze objawy, zacznij działać.

  1. Rozmawiaj o swoich problemach i pozwól sobie pomóc. Postaraj się nie dusić swoich problemów i zmartwień, tylko powiedzieć o nich swoim bliskim. Powiedzenie o swoich problemach i bycie wysłuchanym może wiele zdziałać.
  2. Skorzystaj z pomocy psychologa. Jeśli nie chcesz zwracać się ze swoimi zmartwieniami do bliskich lub czujesz, że potrzebujesz pomocy specjalisty, udaj się do psychologa. Dzięki temu specjalista zajmie się Twoim problemem i Ci pomoże.
  3. Stosuj ćwiczenia oddechowe. Popraw jakość swojego oddechu, usprawnij ruch klatki piersiowej, a dzięki temu napełnisz się spokojem i odzyskasz równowagę.
  4. Zacznij medytować. Medytacje będzie dobra dla Twojego umysłu i ciała. Uspokoi Cię i poprawi Twoją kondycję.
  5. Uprawiaj sport. Regularne ćwiczenia pozwolą Twojemu organizmowi lepiej radzić sobie ze stresem.
  6. Odpoczywaj i wysypiaj się. Sen i relaks umożliwia odpoczynek i regenerację, która jest bardzo potrzebna naszemu organizmowi i umożliwia prawidłowe funkcjonowanie.
  7. Myśl pozytywnie. Dobre i pozytywne podejście może zdziałać cuda. Nie trzeba zawsze zakładać najgorszego.
  8. Pójdź na masaż. Zrelaksujesz się.
  9. Weź długą kąpiel i zadbaj o siebie. Dbanie o ciało pomaga w dbaniu o umysł.
  10. Posłuchaj relaksującej muzyki. Jeśli czujesz się zestresowany, oddychaj głęboko i posłuchaj spokojnej i wyciszającej muzyki.
  11. Nie przynoś pracy do domu, a domowych zmartwień do pracy. Postaw jasne granice w swoim życiu.
  12. Znajdź hobby. Nie musisz być w nim dobry, po prostu spędzaj swój wolny czas, robiąc coś, co lubisz.
  13. Naucz się asertywności. Wyrażaj swoje zdanie i emocje i pozwól na to samo innym.
  14. Zaakceptuj wydarzenia, nad którymi nie masz kontroli. Nie zawsze możesz zmienić każdą sytuację. Pogódź się z tym i postaraj się zmienić to, co możesz.
  15. Jedz zdrowo. Zadbaj o organizm od środka i dostarczaj mu tylko najlepszych składników.
  16. Zrezygnuj z alkoholu i innych używek. Ogranicz wszelkie używki.
stres - porady